Op 12 november is door Kennemer Impact de eerste Impactprijs uitgereikt tijdens de Pitch Battle Hogeschool Inholland. Studenten ondernemerschap hielden hier hun eerste gejureerde ondernemerspitch en maakten kans op een aanmoedigingsprijs en ondersteuning.

Ine Hustinx, een van de drijvende krachten achter de Pitch Battle: “De Pitch Battle komt op het moment dat de groepen bezig zijn om hun product te lanceren en in de markt te zetten. Door de pitch moeten studenten goed nadenken over hun propositie en hoe zij die verwoorden, bijvoorbeeld richting investeerders, partners en mogelijke afnemers.” De presentaties lieten een grote variatie van productideeën zien. Zoals een beschermset waarmee voetbalschoenen langer meegaan, een ergonomische pen voor mensen met motorische problemen en een muffinpakket met ‘buitenbeentjes’, groente en fruit dat niet geschikt is voor verkoop in de supermarkt.
André Brasser selecteerde namens Kennemer Impact de winnaars van de Impactprijs. Zij ontvangen een coachingstraject van drie maanden, een gratis werkplek in de Koepel en mogelijke financiering van het uitgewerkte idee door het Rabobank Impulsfonds. De prijs stimuleert studenten uit de regio om kansrijke ideeën uit te voeren die zij tijdens hun opleiding hebben ontwikkeld. Het ondersteuningsaanbod en programma van Kennemer Impact biedt daarvoor alle ruimte. André sprak met veel lof over de impact die de studenten met hun plannen kunnen maken. Daarom koos hij niet één, maar twee winnaars:
“Ik mag eigenlijk maar één winnaar kiezen, toch sprongen er twee initiatieven uit voor mij. Dat is Hold-Up, een inklapbare houder voor bigshopper-tassen die voorkomt dat statiegeldflessen- en blikken gaan lekken. En de nummer één is voor mij Serenzo, een armband die mensen met geheugenproblemen via visuele prikkels helpt herinneren aan algemene dagelijkse levensverrichtingen. Beide initiatieven bieden wij een coachingstraject aan, om ze verder te helpen bij de ontwikkeling en het in de markt zetten van hun product.”
André Brasser (Kennemer Impact)
Serenzo was ook de nummer één van de jury, bestaande uit studenten Business Studies, Aldert Messemaker van Jopenbier en Jur Semp van het Haags Studenten Investerings Fonds. De tweede prijs was voor Open-It, een ‘5-in-1-oplossing’ voor mensen met motorische problemen die moeite hebben om onder meer flessen, blikjes of ritsen open te krijgen. PartyHook eindigde op de derde plaats met een compact haakje dat in horeca en op festivals aan een (toilet)deur gehangen kan worden, zodat jassen en tassen schoon en droog blijven. De drie winnaars kregen een bescheiden geldbedrag om in hun business te investeren én een Jopen-pakket uit handen van Aldert Messemaker: “De oprichters van Jopen hebben ook hun studie bij Inholland gevolgd en zijn ooit gewoon maar klein begonnen met een idee, dus wie weet hoe ver jullie allemaal nog komen.”