Fotograaf en communicatieadviseur Joyce Goverde is sinds het eerste uur betrokken bij het Actieprogramma Impact Ondernemen. Met haar maatschappelijke inzet laat ze zien hoe je ook als zzp’er kunt ondernemen met impact.

Joyce studeerde communicatie en werkte al als merkstrateeg, toen ze besloot om zichzelf ook als fotograaf te bekwamen. Vanuit die gecombineerde achtergrond fotografeert ze niet om vast te leggen maar om zichtbaar te maken. Joyce: “Welk verhaal wil je vertellen en wat wil je daarmee bereiken? Daarna ga je pas bedenken welk beeld erbij past om dat zichtbaar te maken. Klinkt misschien logisch, maar ik zie nog steeds veel communicatie zónder beeld, met AI-gegenereerde plaatjes of met stockfoto’s. Ik geloof dat authentiek beeld verbinding creëert. Ik wil vanuit die gedachte foto’s maken die bijdragen, die iets dóen.”
Haar werk beweegt zich op het snijvlak van documentaire- en portretfotografie, waarin authenticiteit, menselijkheid en lokale verhalen centraal staan. De afgelopen jaren is Joyce zich steeds meer gaan toeleggen op fotografie voor sociaal-maatschappelijke organisaties en goede doelen, betaald en onbetaald. Joyce vertelt: “Mijn commerciële opdrachten maken het mogelijk dat ik maatschappelijke organisaties en initiatieven gratis of tegen een gereduceerd tarief kan helpen. Het vinden van de juiste balans is hierin soms wel een uitdaging, de schoorsteen moet immers ook roken.”
Heldhaftige verhalen
Een recent voorbeeld van zo’n maatschappelijk fotoproject waar Joyce trots op is, is de expositie ‘Zandvoortse Helden’, die te zien was in het Zandvoorts Museum en als billboard-expo op de boulevard. Daarin werden met 32 portretten de heldhaftige verhalen verteld van de Zandvoortse vrijwilligers van de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij. Op dit moment werkt ze aan een nieuw fotografieproject, waarin ze de identiteit van gemeenschappen in beeld brengt en thema’s als samenleven, identiteit en menselijke veerkracht centraal staan.
Joyce is via Kennemer Impact SROI-gecertificeerd, waardoor organisaties haar binnen hun SROI-verplichting kunnen inschakelen als fotograaf. Joyce: “Om formeel impactondernemer te zijn, vul ik onder andere jaarlijks de Social Handprint in. Daarmee maak je inzichtelijk en meetbaar hoe je als ondernemer impact maakt, aan de hand van de Sustainable Development Goals. Verder heb ik via Kennemer Impact veel nieuwe mensen leren kennen en komen er via het inkoopplatform nieuwe fotografieaanvragen bij mij binnen. Een waardevol platform dus voor ondernemers die vanuit hun eigen vakgebied een steentje bij willen dragen aan de maatschappij.”
Dit artikel verscheen eerder via Goede Zaken. Om impact ondernemen bij een groter publiek onder de aandacht te brengen, publiceren Kennemer Impact en Goede Zaken samen maandelijks een artikel in het Haarlems Dagblad. Klik hier voor een overzicht van eerder gepubliceerde artikelen in deze rubriek.