In Nederlandse kledingkasten hangen miljoenen ongebruikte (maat)pakken, terwijl er ondertussen volop nieuwe pakken worden geïmporteerd. Het is de missie van Resui om gebruikte hoogwaardige pakken een tweede leven te geven. Voor de volgende stap is Resui op zoek naar financiering. Daarbij worden ze ondersteund door Kennemer Impact. Via het coachingsprogramma van de Helpdesk investeert Kennemer Impact in kennis en netwerk van de ondernemer.

Het idee achter Resui ontstond bij Piter Mandemaker, die in zijn studententijd maatpakken verkocht aan (mede)studenten en anderen. Na zijn studie startte hij Mandemaker Maatpakken. “In coronatijd moesten we dicht. Ik had tijd om na te denken, was inmiddels vader geworden en wilde me meer inzetten voor een duurzame toekomst. Daarover sprak ik met Jilles Neijndorff, die ik kende doordat hij is getrouwd in een van mijn pakken. Ik ken de ‘pakkenmarkt’ goed, hij heeft meer ervaring met IT-trajecten en samen kwamen we op dit concept.”

Maat matchen

Het IT-gedeelte was nodig, omdat er gebruikt wordt gemaakt van slimme algoritmes. Piter: “Op onze site vul je je maten in, daarna word je gematcht aan een pak. Hoewel we een relatief kleine voorraad hebben, is de variatie veel groter dan bij de bekende merken. Zij werken met collecties in pakweg twintig tot dertig maten, terwijl wij driehonderd verschillende maten hebben hangen. Daardoor krijg je altijd een passende uitkomst. Dat kan ook zijn: ‘dit pak is geschikt, maar de mouw is mogelijk te lang’. In dat geval verwijzen we door naar lokale kleermakers. Zeker voor een kwaliteitsproduct als een pak is dat de moeite waard.”

“Ik bezoek af en toe bijeenkomsten van het Kennemer Inkoop Platform en ontmoet zo andere impactondernemers. Heel prettig om met mensen bij elkaar te komen die een missie voor ogen hebben om de wereld beter te maken. Verder konden we worden ondersteund in de vorm van een coachingsprogramma, waarbij we zijn begeleid door Martijn Arnoldus, expert in financiering van impactondernemers.”

Zaken op scherp

Martijn Arnoldus: “Door vragen te stellen laat ik mensen nadenken over zaken die ze nog niet helemaal scherp hebben, dat gaat eigenlijk voor de financieringsvraag uit. Bijvoorbeeld waar en in welke mate iemand impact wil maken. Voor Piter en Jilles ligt dat bij positieve impact op milieu en kledingindustrie, als ondernemers vanuit een sluitende businesscase. Daardoor ligt iets als financiering uit fondsen minder voor de hand en kwamen we uit bij bedrijfsfinanciering door een beperkt aantal partijen. Met mogelijk crowdfunding op een later moment als optie, maar die twee dingen moet je niet tegelijk doen.”

Piter: “Onze uitdagingen liggen in het op grote schaal verwerken van de pakken en in het verbeteren van onze technologie en algoritmes. Dat is waar we nu in moeten investeren om een stap in schaalgrootte te maken – en zo te zorgen dat een pre-owned pak voor veel meer mensen een vanzelfsprekend alternatief wordt.”

Vanwege de groeiende behoefte aan financiering voor impactondernemers, wordt er vanuit de Kennemer Impact Helpdesk gewerkt aan de oprichting van een (publiekprivaat) Social Impact Fund, dat begin 2026 van start gaat.

Dit artikel verscheen eerder via Goede Zaken. Om impact ondernemen bij een groter publiek onder de aandacht te brengen, publiceren Kennemer Impact en Goede Zaken samen maandelijks een artikel in het Haarlems Dagblad. Klik hier voor een overzicht van eerder gepubliceerde artikelen in deze rubriek.