Het Seinwezen vormde op 5 juli het duurzaamheidstoneel voor de Haarlemse Waardemakers en Kennemer Impact.

Malou Tromp, Mark Damman en Sandy Bruns op het duurzaamheidstoneel.

Mark Damman, impact developer bij Stichting Stadsgarage, opende de meet-up met een uitleg over Kennemer Impact: ‘Onderdeel hiervan is het Kennemer Inkoop Platform, een samenwerking tussen de regiogemeenten Zuid-Kennemerland & IJmond, en Stichting Stadsgarage om sociaal, innovatief en duurzaam inkopen te stimuleren.’ Een van de impactpijlers van het platform is circulariteit & duurzaamheid: hét terrein van de Haarlemse Waardemakers.

Grondstoffencoach

Malou Tromp, Projectmedewerker Circulaire Economie bij de Gemeente Haarlem, gaf de toehoorders vervolgens inzicht in de lessons learned en de behaalde successen. Het speerpunt  vormt voor de ketenpartners nu de kennisuitwisseling tussen producenten en circulaire ondernemers. Parkmanagement Waardepolder heeft hiertoe een Grondstoffencoach aangesteld, die al bij 62 bedrijven de reststromen in kaart heeft gebracht betreffende de afvalsamenstelling. Daarnaast is de Hergebruikcontainer een zeer succesvol experiment gebleken: de één zijn afval is de ander zijn gerecyclede meubelstuk.

De praktijk werd vertegenwoordigd door Waardemaker Sandy Bruns, eigenaar van RUSE en Modair. Met RUSE zet ze in op het hergebruik van winkelinrichtingen; met Modair maakt ze modulaire meubels en (winkel) displays op basis van herwonnen materiaal en circulaire ontwerpprincipes. Sandy ziet gedragsverandering bij (winkel)ketens als het grootste  aandachtspunt: hele winkelinrichtingen gaan rücksichtslos de skip in. Immers, alle inrichting valt zogenaamd onder de beschermde branding van een merk: zelfs de goed herbruikbare, universeel toepasbare systeemplafonds.

Gedragsverandering

Er moet derhalve onderscheid gemaakt gaan worden tussen branded ontwerp en materiaal. Zij ziet hierin ook een rol weggelegd voor gemeenten en retail-vastgoedbedrijven om een gedragsverandering bij retailers te bewerkstelligen. Voor een samenwerking tussen de diverse platformen en initiatieven, zoals dat van Kennemer Impact en Haarlemse Waardemakers,  helpt het bij uitstek om circulaire makers met de juiste producenten en hun afvalstromen in contact te brengen. Om vervolgens deze nieuwe circulaire producten weer naar de markt te brengen.’

Mark eindigt de meet-up met een duidelijke oproep: ”Meld je aan op het Kennemer Inkoop Platform, als je een mooi bedrijf hebt en positief bijdraagt aan onze samenleving.”

Meer daarover op www.kennemerinkoopplatform.nl