Laura Notten kreeg bij een leaseauto ooit een fles champagne cadeau – en dat terwijl ze hoogzwanger was, en je niet met alcohol op mag rijden. Ze besprak het met goede vriendin Tanja Lindeboom, die ze kende van de Haarlem Business School. Tanja werkte bij een trade marketingbedrijf en ergerde zich al langer aan de vele ‘relatiegeschenken zonder aandacht’. “Dit kan beter”, dachten ze. Tien jaar later verzorgen ze met The Giftmakers jaarlijks meer dan honderdduizend ‘zakelijke geschenken met aandacht’, waaronder het Kennemer Impact Kerstpakket.

‘We hadden weinig kennis van de markt, maar wel veel enthousiasme’, vertelt Tanja. ‘En vooral een duidelijke visie: zorgen voor ‘cadeaus met aandacht’ die passend zijn bij ontvanger en gever én die impact maken. Dus dat de ontvanger er blij van wordt en een positief gevoel krijgt.’

Laura (links) en Tanja verzorgen met The Giftmakers jaarlijks meer dan honderdduizend ‘zakelijke geschenken met aandacht’.

Passende cadeaus

Laura: ‘We kennen allemaal de voorbeelden van goodiebags of niet passende cadeaus die na ontvangst rechtstreeks de afvalbak ingaan. Dan laat je als bedrijf echt kansen liggen. Het is zonde van je geld en kan zelfs afbreuk doen aan je imago. (Relatie)geschenken dragen bij aan hoe mensen – medewerkers of relaties – jouw bedrijf zien en ervaren.’

No-brainer

Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen staat hoog in het vaandel bij The Giftmakers, onder meer door aandacht te besteden aan duurzaamheid en eerlijke samenwerkingen. Tanja: ‘Dat was voor ons echt een no-brainer. Voor inpakken en logistiek werken we samen met de sociale werkplaats van Spaarne Werkt, waar gemiddeld 40 tot 45 verschillende mensen voor ons werken. Dat loopt geweldig en zouden we niet meer anders willen.’

Kennemer Impact Kerstpakket

Vorig jaar mocht The Giftmakers binnen het Actieprogramma Impact Ondernemen het Kennemer Impact Kerstpakket samenstellen. Dat pakket zien Tanja en Laura als een podium waar lokale en regionale ondernemers zich via hun producten kunnen presenteren. ‘Vorig jaar waren dat standaardpakketten, maar eigenlijk doen wij niet aan ‘standaard’. Dit jaar zetten we dat iets anders op, waarbij we met de gevers kijken hoe we de inhoud van het pakket zoveel mogelijk laten aansluiten bij hun bedrijf of organisatie.’

Wil je als bedrijf ook een duurzaam en impactvol cadeau aan je personeel of relaties geven? Zie www.kennemerinkoopplatform.nl voor meer informatie.

Om impact ondernemen bij een groter publiek onder de aandacht te brengen, publiceren Kennemer Impact en Goede Zaken samen maandelijks een artikel in het Haarlems Dagblad. Klik hier voor een overzicht van eerder gepubliceerde artikelen in deze rubriek.