Een fysieke winkel & atelier op een zichtlocatie. Dat was al lange tijd een droom van Suzanne Klaassen van Stichting Juttersgeluk. Eind maart ging die droom in vervulling en opende Juttersgeluk haar deuren in het centrum van Zandvoort. Juttersgeluk maakt deel uit van het regionale netwerk rondom het Actieprogramma Impact Ondernemen.

Suzanne Klaassen, met op de achtergrond Katib, in het atelier van Juttersgeluk.

Het verhaal van Juttersgeluk begint als Suzanne Klaassen in een te volle werkweek gaat hardlopen op het strand, vertelt ze vanuit de werkplaats op het terrein van Spaarnelanden in Zandvoort. Op de achtergrond is Katib, stagiair van Praktijkschool De Schakel, bezig om gejut plastic te verwerken tot een kleurrijke bloempot. Suzanne: ‘Nadat ik een stuk plastic opraapte om in de recyclebak te gooien, werd de hardloopsessie al snel een opruimsessie. Dat gaf zoveel voldoening, dat ik besloot mezelf elke week een ‘opruimrondje’ te gunnen.’ De creativiteit van Suzanne, die ze dan vooral inzet vanuit haar communicatiebureau, begint te borrelen. Wat als ze van het opgeraapte afval nieuwe dingen gaat maken…?

Praten, rondneuzen, proberen

Haar enthousiasme wordt verder aangewakkerd tijdens een etentje met vrienden én als ze op vakantie op Bali spontaan een beach clean-up organiseert, waar zo’n 150 mensen komen helpen. Bij thuiskomst gaat Suzanne van start: praten, rondneuzen, proberen… Na een pilot in samenwerking met de vereniging van Nederlandse Kustgemeenten (KIMO) is Stichting Juttersgeluk geboren. Suzanne: ‘Inmiddels zijn we tien jaar verder en lopen er wekelijks zo’n veertig tot vijfenveertig vrijwilligers te jutten op het strand tussen Zandvoort en Bloemendaal. Mensen met een arbeidsbeperking die weer proberen ‘op te starten’. Maar ook scholen, lokale bedrijven en Zuidas-kantoren.’

‘De gejutte spullen worden gesorteerd en waar mogelijk verwerkt tot nieuwe producten. Zoals een speciaal Formule 1-zeepbakje, dat Roompot als cadeautje aan alle gasten tijdens de GP geeft. Verder vooral souvenirs, van sleutelhangers tot springtouwen, die worden verkocht via diverse winkels. En nu dus ook in onze eigen winkel in de Zandvoortse Kerkstraat, waar veel toeristen komen. Dat was al heel lang een grote droom en het is geweldig dat dit, na een eerdere pop-upstore in de passage, is gelukt.’

Vuurtje voor verduurzaming

Suzanne werkt veel samen met andere circulaire ondernemers uit de regio. Zo heeft ze op het gebied van techniek en machinerie veel te danken aan onder meer Melt-Up en Veldtwerk uit de Waarderpolder (MAAK-terrein). Ook het netwerk rondom het Actieprogramma Impact Ondernemen is nuttig. Suzanne: ‘Het is heel fijn om gelijkgestemden te ontmoeten, te horen waar zij staan, vragen te bespreken en elkaar te inspireren. Wat ik een mooie vervolgstap zou vinden, is als ‘ons’ netwerk meer integreert met ‘reguliere’ bedrijven om te bekijken wat je voor elkaar kunt betekenen – en wat mij betreft het vuurtje voor verduurzaming bij meer mensen te laten branden.’

Om impact ondernemen bij een groter publiek onder de aandacht te brengen, publiceren Kennemer Impact en Goede Zaken samen maandelijks een artikel in het Haarlems Dagblad. Klik hier voor een overzicht van eerder gepubliceerde artikelen in deze rubriek.