Bereid je voor op de toekomst door als ondernemer stappen te zetten naar duurzaam ondernemen – óók als je zzp’er of mkb’er bent. Er komen nieuwe regels én nieuwe kansen. Dat was de boodschap tijdens de Infosessie CSRD op donderdag 15 februari in het Seinwezen in Haarlem. Kennemer Impact organiseerde deze informatie- en netwerkavond met Sparkz Networking Kennemerland om ondernemers te inspireren en informeren over kansen en ontwikkelingen rondom het maken van en rapporteren over duurzaamheidsbeleid.
Aanleiding voor deze sessie is de invoering van een nieuwe Europese richtlijn: de ‘Corporate Sustainability Reporting Directive’ (CSRD). Onder deze richtlijn moeten bedrijven vanaf 2024 stapsgewijs verplicht gaan rapporteren over hun duurzaamheidsbeleid en prestaties. De CSRD geldt in eerste instantie alleen voor beursgenoteerde en grote bedrijven. Toch is deze ontwikkeling ook relevant voor het mkb. Een belangrijk onderdeel van CSRD is dat bedrijven moeten rapporteren over duurzaamheid in hun waardeketen. Dus mkb-bedrijven die onderdeel zijn van de waardeketen van grote bedrijven kunnen gevraagd worden duurzaamheidsinformatie aan te leveren.
‘’Transparant zijn naar stakeholders over je duurzaamheidsbeleid en prestaties komt uiteindelijk op alle ondernemers af’’, stelt Kirsten Ottens. Als Impact Expert heeft zij meer dan 20 jaar ervaring in maatschappelijk verantwoord ondernemen (mvo) en werkt zij met grote bedrijven, mkb en sociaal ondernemers. ‘’Duurzaam ondernemen is een must om in de toekomst interessant te blijven als leverancier, klant, kredietaanvrager of werkgever. Als mkb’er of zzp’er heb je, als je nu begint, de tijd om je daar stapsgewijs op voor te bereiden.’’
‘’Er zijn veel tools, webinars en best practices beschikbaar die mkb’ers kunnen helpen bij de transitie naar duurzaam ondernemen. Europa werkt ook aan een vrijwilligere CSRD versie voor mkb. Die richtlijn is een goede houvast. Kijk goed naar waar jouw bedrijf goed in is. Wat het te bieden heeft. Het is inspirerend om vanuit daar te kijken hoe jouw bedrijf meer positieve impact kan maken en eventuele negatieve impact kan verkleinen’’, zegt Ottens. ‘’Dat is het beste begin.’’
In interactie met het publiek bleek dat verschillende ondernemers al veel met het onderwerp bezig zijn. Een ondernemer in de communicatiebranche vertelt dat deze keuze ook bij zijn klanten voor bewustwording zorgt. Klanten die in eerste instantie nog onverschillig reageerden, zien in verloop van tijd dat het echt iets oplevert. En wanneer de resultaten zichtbaar worden, zorgt het ook bij het eigen bedrijf voor een soort plezier. ‘Hoe hebben we het gedaan dit jaar? Wat kunnen we volgend jaar beter doen?’
Denk mee over duurzaam ondernemen voor zzp en mkb
Kennemer Impact gaat de komende periode verder met dit onderwerp. Wat heb je als zzp’er of mkb’er nodig om stappen te zetten? Hoe kunnen we tot meerwaarde komen door slim samen te werken in de regio? Heb jij een idee of praktische vraag? Laat het hier weten en we gaan er mee aan de slag.
Over Kennemer Impact
Kennemer Impact is de samenwerking van Stichting Stadsgarage en de Gemeente Haarlem die uitvoering geeft aan het Haarlems Actieprogramma Impact Ondernemen. Met o.a. het Kennemer Inkoop Platform en de Kennemer Impact Helpdesk zetten zij zich in voor een gunstig ondernemingsklimaat voor impactvol ondernemerschap in Haarlem en regio.